سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تألیفات: کتاب در محضر قرآن کریم

کتاب در محضر قرآن کریم

موضوع کتاب «در محضر قرآن کریم» شرح لغوی - ادبی سوره های قرآن کریم است.

تا کنون، جلد اول شامل سوره های حمد تا آل عمران و نیز اجزای 26 تا 30 قرآن کریم (به عنوان جلد پایانی این کتاب) به طبع رسیده است. تألیف و ویرایش علمی جلد دوم کتاب شامل سوره های نساء تا اعراف هم به اتمام رسیده و ان شاء الله بعد از طی مراحل بازبینی و تصحیح، چاپ آن به انجام خواهد رسید.

مطالب این مجموعه شامل 4 بخش است:

الف) متن آیات قرآن‌کریم؛
ب) ترجمه آیات شریفه که در صفحات مقابل قرار گرفته است؛
ج) ترجمه کلمات و عبارات و برخی توضیحات نحوی و صرفی این عبارات که در حاشیه کتاب درج شده است؛
د) توضیحاتی که به علت کمبود فضای حاشیه در انتهای کتاب و تحت عنوان «توضیحات تکمیلی» قرار گرفته است.


در ترجمه آیات کریمه سعی شده مفاهیم و معانی به طور دقیق به فارسی برگردان شود و در ترجمه حتی‌المقدور از متن اصلی فاصله گرفته نشود و کلمات و عبارات عیناً ترجمه گردد؛ ولی در مواردی که جمع بین انتقال دقیق مفهوم و التزام به ترجمه تک‌تک کلمات و عبارات دشوار بوده، و گاه به روانی ترجمه لطمه می­زده، ترجمه، اندکی به صورت «ترجمه آزاد» صورت گرفته است.

لازم به ذکـر است که در ترجمه آیات، از ترجمه­ ای که در مرکز طبع و نشر توسط آقای محمد فقیهی رضایی با همکاری آقای مرتضی توکلی انجام شده، بهره ی بسیار گرفته شده است و البته به برخی ترجمه‌های معاصر ـ از جمله ترجمه­ های: آقای طاهری قزوینی، مرحوم آقای فولادوند، حجت الاسلام و المسلمین انصاریان و آیت‌الله مکارم‌شیرازی و ... مراجعه و در مواردی نیز از آن ها استفاده شده است.

توضیحات مندرج در حاشیه و بخش توضیحات تکمیلی، برگرفته از کتب معتبر لغت، تفسیر، صرف، نحو، بلاغت و حتی در موارد لازم برخی منابع تاریخی و فقهی است؛ که فهرست مفصل آن در آخر کتاب آمده است؛ و در اینجا به عنوان نمونه و مثال به برخی از آنها اشاره می­شود: صحاح اللغه، مختار الصحاح، لسان‌العرب، تاج‌العروس، معجم‌الفاظ القرآن الکریم (تألیف عده‌ای از علمای معاصر در قاهره)، مجمع البیان، الکشاف، البحر المحیط، الصافی،روح المعانی، التحریر و التنویر، المیزان،‌ مغنی اللبیب، النحو الوافی، شرح‌الشافیه، شرح‌الکافیه، مطول، تحریر الوسیله، منهاج الصالحین و ... ؛ که به­جهت صرفه‌جویی در فضای حاشیه و نیز صفحات توضیحات تکمیلی، در اکثر موارد برای ارجاع به کتب مورد نظر، به جای نام کامل کتاب از علائم اختصاری استفاده شده است.

فایل متنی مقدمه این کتاب را از اینجا دریافت کنید.



[ جمعه 94/9/27 ] [ 10:4 عصر ] [ حمیدرضا مستفید ]